kozossegek.hu vp2.hu

Segítsd munkánkat!

Ha észrevételed van a templommal vagy a miserenddel kapcsolatban, írd meg nekünk!

Akadálymentesség

Ha van információja az akadálymentességről: tolókocsival hozzáférhetőségről, akadálymentes mosdóról, indukciós hurokról, vagy bármi más akadálymentességről (vagy azok hiányáról), akkor kérjük észrevétel beküldésével jelezze nekünk! Köszönjük!

Már mobiltelefonra is

Frissítve: 2006.03.28.

hétfő 
7:00
 
18:00
kedd 
18:00
szerda 
7:00
csütörtök 
7:00
 
18:00
péntek 
7:00
szombat 
7:00
 
18:00
vasárnap 
7:30
 
9:00
 
18:00

Bemutatkozás

A Topolyai egyházközség kialakulása

Egy 1767.-ben felvett jegyzőkönyv egy néhai templomról beszél. A helybéli lakosok által Várhegynek nevezett dombon, akkor még megtalálhatók a Pusztatemplom romos falai.

A betelepítés kezdetén, topolyának még nincs önálló plébániája, hanem a Szabadkai Szent Ferenc -rendhez tartozó leányegyház, így a ferences szerzetesek gondoskodnak a hívek lelki életéről. 1751-ben, a kamarai falu lakosai egy vert falú imaházat építettek, aminek a hossza 15 méter, a szélessége 8 méter és tetejét náddal fedték be. Az egy teremből álló épületet a telepesek közmunkával, saját tapasztalataik alapján építették. Ebbe az imaházban tartották az Istentiszteletet, a szabadkai rendházból kijáró Ferenc-rendi szerzetesek. Az imaházat Sarlós Boldogasszonynak szentelték.

Sarlós Boldogasszony, vagyis Szűz Mária, Erzsébetnél ( Keresztelő Szent János anyjánál) tett látogatása, ( latinul Visitátio Beatae Mariae Virginis) melyet Lukács evangélista így írja le: „Mária még ezekben a napokban útnak indult, és a hegyekbe sietett, Juda városába. Zakariás házába tért be, és üdvözölte Erzsébetet. Amikor Erzsébet meghallotta Mária köszöntését, örömében megmozdult méhében a gyermek, maga Erzsébet pedig eltelt Szentlélekkel. Hangosan felkiáltott: Áldott vagy az asszonyok között,és áldott a méhednek gyümölcse!" (Lk. 1,39-56).

Sarlós Boldogasszony ünnepe július 2. Az ünnep magyar neve nem azonos az eredeti egyházi elnevezéssel, mivel a múltban ettől az ünneptől számították az aratás kezdetét. Így lett az ünnep népi elnevezése Sarlós Boldogasszony, hiszen a sarlózás, marokszedés asszonyi munkának számított.

A védszent, vagy más néven a patrónus megválasztása, a Szent Istváni Mária tiszteletet meghonosító ferences szerzetesek segítségével történt, akik 1758. augusztus 4-ig teljesítettek szolgálatot Topolyán.

Ezen a napon nevezte ki a kalocsai érsek az első plébánost Radics Péter személyében. Topolya 1758-tól adminisztratúra, 1786-tól önálló plébánia.

A betelepedés után, 1764-ben Radics Péter plébánossága alatt, felépül az első templom , amit már szilárd anyagból építenek, főleg a magyar királyi kamara nagylelkű segítségével, de a templom építéséhez helybeli hívek is hozzájárultak anyagiakkal és munkájukkal.

Egyhajós templom szentélye boltozatos, hajója stukatúrral fedett, sekrestyével, és kórussal rendelkezik. Szentélye (sanctuariuma) apszisban helyezkedik el. A templom külső mérete kb. 36.5 x11méter, míg hajója 23m. hosszú és 9,15 m. széles. A szentély 7 méterre szűkült, a kórus, 6 m. széles. A szentélyhez észak felől sekrestye tartozott, majd később, a restaurálás alkalmával, a déli oldalhoz emeletes oratóriumot építettek.

A hajó, és a szentély boltozatát, valamint a kórus karzatát freskók díszítik. A három nagyméretű oltárképet, a XIX. század egyik legnagyobb magyar festője Barabás Miklós festi 1855 ben. A freskókat az 1888-ból származó adatok szerint RömannJános mester festi, aki oltárképeket is csodálatosan restaurálja.

A néhai plébánia épületét 1769-ben építették.

A XIX. század második felében, az akkor már jelentős településsé fejlődött Topolyán felgyorsul a középületek építése, és 1797-ben ,Bakai Pál bőkezűségének köszönhetően, felépül a Golgotai szoborcsoport alkotta Kálvária, a településtől nyugatra, a bajsai, és moravicai út elágazásánál. Mészáros Ignác plébános stációkat építtet, amik félkörben ölelik át a Golgotát. 1898-ban Fazekas Lajos szabadkai építész tervei alapján neogót stílusú kápolna épül Bóbics Károly prépost-plébános megbízásából, amit Boromeo Szent Károly tiszteletére szentelnek fel.

1800. április 8.-án az osztrák császár a topolyai kamarai birtokot báró Kray Pálnak adományozza. A báró még ez év szeptemberében megérkezik Topolyára, és elkezdi a kastély építését, amit 1802-ben fejeznek be. Két évvel később 69 éves korában meghal, de mivel nagyon megszerette Topolyát, úgy végrendelkezik, hogy halála után, az itteni templomba helyezzék örök nyugalomra. Fia, Kray Ferenc csak ezüst urnába zárt szívét hozatja haza, és falaztatja be a templom falába. Ő veszi át a birtokot, és közbenjárására, mezővárosi rangra emelik Topolyát. Egy évvel később egy tragikus véletlen a halálát okozza, és felesége Gessell Borbála az ő holttestét is a templomba helyezteti el.

Kray Ferenc fia, báró Kray Nepumuki János 1830-ban lesz a város földesura, és 1849. évi tragikus eseményekig itt él topolyán. Sajnos a sors ismét közbeszól, és elveszíti 16 éves fiát. Fiuk halála annyira megviseli báró Venkheim Máriát, hogy miután a holttestet elhelyezik a templom kriptájába, elutazik és nem is jön többé Topolyára. A bárót 1849-ben a városra törő szerb csapatok elhurcolják, a kastélyt felforgatják, több mint 70 embert megölnek, köztük a topolyai káplánt Vojnich Jánost is. A báró kiszabadulása után már nem jön vissza Topolyára. Pestre megy, és ott is hal meg 1852-ben 49 éves korában.

A birtokot gróf Zichy Nepomuki János veszi át, feleségével, báró Kray Irmával, János leányával. Zichy gróf és felesége, egész sor jótékony cselekedetet tett a topolyai egyház érdekében. Többek között, az ő kegyes adományukból épült a topolyai zárda, iskola, és óvoda, de tettek alapítványt aggok házának létesítésére, és a jelenlegi templom építésében is jelentős szerepet vállaltak.

1904-ben lebontják az 1864-ben épített templomot, és még abban az évben elkezdik az új templom építését, ami nemcsak hogy felülmúlja a régit, de az egykori nagy Jugoszláviának, a Diákóvári (Đakovo), és a Zágrábi után az ország harmadik legnagyobb neogót stílusú temploma lett. Szerbia Montenegrónak jelenleg a legnagyobb neogótikus rk. temploma.

A mai Sarlós Boldogasszony templom

A templomot, 1904-május 6.-án, Raichl J. Ferenc Vajdasági műépítész tervei alapján kezdték építeni.

Az alapkövet, május 23.-án, befalazták be a torony alapjába. Érdekességnek számít, hogy az alapkőbe egy írásos dokumentum mellett, a következő tárgyi emlékek kerültek: egy 1700-ban készített háromkrajcáros rézpénz, amelyet a régi templom alapzatába találtak, és egy 1762-ben veretett máriásarany. Az akkor forgalomban lévő pénznemekből 1-1 darab 1 és 2 filléres bronzpénz, 10 és 20 filléres nikkelpénz, 1-2 és 5 koronás ezüstpénz, valamint 10 és 20 koronás aranypénz.

A korabeli sajtó 1905-ben a templomépítésről így ír: „..Magában a templom belsejében, a boltozatot vasbeton szerkezetű oszlopok fogják tartani, anélkül, hogy kevésbé gyengék lennének, mint a kőoszlopok. Milics és Társa budapesti jó nevű cég készíti az oszlopokat, melyek bizonyos tekintetben azért is érdemelnek figyelmet, mert ez a vasbeton-oszloprendszer az építészetben még újdonság számba megy."

Meg kell említenünk, hogy az eredeti Raichl tervben a vasbeton oszlopok helyett tégla oszlopok szerepeltek, csak az 1905-ben elkészült tervváltoztatások után döntöttek vasbeton mellett.

Az összes építési, és tisztogatási munkák 1906 július 31.-én fejeződtek be, ezen a napon az építési bizottság ideiglenesen átvette az épületet, majd, augusztus 5.-én közhasználatra átadta.

Adatok a templomról

A főbejárati rész, 4, 70 méter.

-A kórusrész, magassága 9,65 méter.

-Felfelé a következő teremben, a haranglábak, és az órához felvezető lépcső helyezkedik el. Az itt található 8 ablaknyílás megközelítik a 10 métert, egyébként a terem magassága 13,80 méter.

-A következő részben az óraszerkezet található, innen négykonzolos toronyerkélyre lehet kijutni. A terem magassága 2,50 méter.

-A toronysisak 31, 30 méter.

A torony összmagassága 72,70 méter, hozzá kapcsolódik még a nyugati toronypár. A kereszt és főhajó kereszteződésénél, huszártorony helyezkedik el, aminek magassága 18 méter.

A falakat sárga dísztéglával borították, egészen a toronysisakig. A tetőt, kétszínű, sötétszürke és vörös palalemezzel fedték be. A toronyóra alatti kilátót, kőből faragott korlát díszíti. A toronyból négy különböző nagyságú harang hívja a híveket templomba, ahol a kedves látogatót,csodálatos látvány fogadja. De menjünk csak sorjában.

A bejáratnál három ajtó vár bennünket. A főbejárati, és két mellékbejárati előteret, üvegezett ajtók válasszák el a templombelsőtől. A templom neogót stílusban épült, háromhajós, nagy kereszthajóval, melynek hossza 71 méter, szélessége a kereszthajóban 35 méter, a hajó részben 22 méter. A szentélytől jobbra és balra, emeletes oratórium épült. A négyzeti részben helyezkedik el, a csillagboltozat, amelynek magassága 15, 50 méter, ennél fogva magasabb a főhajónál, amelynek keresztboltozatai „csak" 14,40 méter magasságban helyezkednek el. Hogy ezek az impozáns magasságok megvalósulhattak, nagyrészt az akkor még újdonságnak számító vasbeton oszloprendszernek köszönhető. Ezek az oszlopok, karcsúságukkal fokozzák a gótikus díszítést anélkül, hogy gyengébbek lennének, mint a kőoszlopok. Építészeti szempontból, a vasbeton oszloprendszer nagy értéke a templomnak. Az oszlopok kereszt-és hosszanti irányban alapbolttövekkel vannak összekötve.

A mellékhajók falaiban az ablakok, triforák, míg az apszisokban biforák. A két mellékoltári rész, lépcsőmagassággal feljebb van emelve, ugyanakkor a mennyezeti részt lejjebb süllyesztették, így azok magassága 10 méter.

A templomban több értékes tárgyi emlék is található. Először is menjünk a főoltárig, aminek csodálatos fa konstrukcióját Stuflesser tiroli gyáros készítette neogót stílusban. Az oltárképet pedig Dudits Andor festő festette, a szentélyt körülvevő vitrázsok Mayböhn Károly budapesti üvegfestő műhelyéből kerültek ki. A sekrestye felől kiindulva, az elsőn, Szent Erzsébetet, a másodikon, Szent Györgyöt látjuk, a másikfelén, a harmadikon, Szent Margitot, és a negyediken, Szent Miklós püspököt, az oltár két oldalán, egy-egy háromágú gyertyatartót tartó szárnyas angyal áll.

A sekrestye bejáratánál, Báró Kray Ferenc emlékszobra és táblája áll, melyet özvegye emeltetett, mely egy hamvvederre hajló női alakot ábrázol. Az osztrák területen készült barokk stílusú alkotás, Topolya egyik legszebb műemléke. Talpazatán fekete márványlapon, latin nyelvű emlékszöveg áll, ami magyarul így hangzik:

Krajovai, és Topolai báró Kray Pál fia

Krajovai, és Topolai báró Kray Ferenc szellemének,

A császári és királyi seregben

Tüzértábornoknak és alvezérnek.

Itáliában a franciák ellen, úgy a nyílt ütközetekben,

Mint városok ostromában szerencsés győzőnek..

Miután atyjával együtt hazatért

azt a halálba is követte.

Gyászoló kegyeletes özvegye

Gessel Borbála állította ezen emléket

Hűségének jeléül.

Az Úr 1805. évében.

A szobor mögötti falon a vörös márványtábla a táborszernagy báró Kray Pál ezüstszelencébe zárt, befalazott szívét takarja, míg holttestét a pesti belvárosi templomban helyezték örök nyugalomra. Az emléktáblára írott latin szöveg így hangzik:

A nagy és jó Istennek ajánlva a nagy hősnek, Kray Pál bárónak a hazájához és fejedelemhez hű szíve. Sok viszontagságon hánytatva végre itt, övéi között megnyugszik. Topolyán, január 19. 1804.

A sekrestye ajtó túloldalán, közös Kray emléktábla, a felső, báró Kray Jánosé, akinek fekete márványtábláján ez áll: Krajovai és Topolai Báró Kray János szül. 16.máj. 1804. 21.dec. 1852.

Te aki szemléled e sírkövet,

Értsd, hogy ez végképpen eltemet.

Egy hőstörzsökű családi nevet.

Az utolsó Kraynak

Emelték özvegye és lyánya

Kik még itt maradtanak.

Á volt egyetlen férfi sarjadék

Serdületében hirtelen sujtatva

Hat évek előtt letörött már.

Most maga á gyökér lőn kiszakíítva.

Fiú utódot, tehát e faj többé nem vár.

Az alsó, szerencsétlenül járt fiáé, báró Kray Pálé.

Aki 16 évesen halt meg, és maga Vörösmarty Mihály írta a fekete márványtáblán olvasható epitáfiumot, ami így szól:

Aki fiának örül, mert szép, jó s ritka tehetség

Mert delien serdül, s lelke nagyokra törő,

Mert ihlete van a nagy erények örök hite által,

Szentakarattal lép a komoly élet elé

El ne beszélje nekünk örömét. Mi egy életi üdvöt,

Létünk büszke faját, e kora sírba tevők.

Báró Kray Pál. Meghalt November 16-án 1846. életének 16-dik évében.

A szentélyt kovácsoltvas áldoztató rács válassza el a főhajótól, középen a kijáratnál fehér márványtábla alatt, a báró Kray és gróf Zichy család sírboltja.

A szentélyből kilépve, a II. Vatikáni zsinat szellemében felállított új oltár, melynek két oldalán , egy-egy ambó, amit tölgyfából készített Bozsir Martin topolyai asztalosmester, Szarvas Sándor újvidéki fafaragó mester segítségével, 1991-ben.

A szentély két oldalán a mellék apszisokban egy-egy barokk stílusú mellékoltár. Jobbról Szent Vendel oltár, minek oltárképét Molnár József festette 1855-ben, ballról, Nepomuki Szent János oltár, melynek oltárképén nem szerepel az eredeti festő neve, de különböző források Barabás Miklós (1855) alkotásának tartják. Mindkét mellékoltár képet Römann János restaurálta 1888-ban.

A bal oldali kereszthajóban egy Szűz Mária szobor áll, mellette az előző templomi oltárképe Barabás Miklós alkotása, amit szintén Römann restaurált a két mellékoltár képével egy időben.

A kereszthajóban fából faragott Szent Sírt látunk. Tetején szentségház, két szélén térdelő szárnyas angyallal.

A jobboldali kereszthajóban, Jézus Szíve szobor, mellette Kis Szent Teréz oltár, aminek oltárképén K. M. iniciáléja áll 1933-ból, az oltár, mely gótizáló - szecessziós stílusban készült.

A bal oldali mellékhajó első trifóra ablakán, Jézus megkeresztelkedésének mozzanatát jelenítette meg a neves budapesti üvegfestő Mayböhn Károly. A padsor közepén szép kidolgozású gyóntatószék ékesíti a bútorzatot, majd a padsor hátsó részén, magas talpazaton, Páduai Szent Antal szobra áll.

A kórus alatti részben a Fájdalmas Szűzanya szobra áll.

A főhajó mennyezetét 3 nagyméretű csillár ékesíti, bal oldali második oszlopnál szépséges szószék gyönyörködteti a látogatót. A főhajó utolsó oszlopa mellett, balról Szent József, a gyermek Jézussal, jobbról, pedig Assisi Szent Ferenc szobra áll.

A főbejárat bal felén Lourdes-i barlang (1886), benne a Szent Szűzzel, és előtte térdelő Bernadettel.

1888-ban a sajtó arról számol be, hogy Bóbics Károly tisztelendő úr kérésére, a kor híres akadémiai festője Römann János, nemcsak az akkori templom festését vállalta el, hanem elkészítette és kifestette a Lourdesi Szűz barlangját is.

A jobb oldalon, a Betlehemi jászol szoborcsoport, amelyet Siska Magdolna és családja emeltetett 1908-ban.

A falakon, körül, Jézus Keresztútjának állomásait festette meg a festő, feltehetően ugyanaz a Dudits Andor, aki a főoltárképet festette, de erről nincsenek egyértelmű bizonyítékaink.

A kóruson középen a két manuálos 24 regiszteres 5 kopulás orgona, áll,, homlokzata közepén egy harsonát fújó angyal, két oldalt fa gótizáló torony ragadja meg a tekintetünket, amit a pécsi Angster cég készített. A kórus mellvédje szintén kőből faragott alkotás.

A hatvanas években villamosítják a harangokat, és a toronyórát, amit Peterka LajosHorvát Lajos becsei műfestő A munkálatok befejezésével, még az év november 24.-én felszentelik a templomot, amit msgr. Húzsvár László bánsági részek főpásztora végez el.


Elhelyezkedés 

Србија
Севернобачки управни округ
Општина Бачка Топола, Бачка Топола

Térkép: 45.81590, 19.63020  

Kapcsolat - elérhetőség

Plébánia:
Topolya
24300 Backa Topola, Jadranska 1
Telefon: +381/24-711-902

Jó tudni

Búcsú: július 2.